Wednesday, April 7, 2010

.::Stress::.

emotion : unstable + stress

stress atau lebih dikenali ngan sebutan tertekan dalam Bahasa Melayu..
adalah salah satu emosi yg negatif dalam diri kita..
aku tau bukan aku sorg jewk yg ngah stress skrg nie..
kawan2 aku pown ngah stress gak arn..
maklum larh.. musim FINAL EXAM..
dan aku juga tau bahawasanya stress dapat mengundang bahaya dalam diri kita..
maksud aku.. kesihatan kita akan lebih mudah terjejas akibat stress..
aku taknak larh akibat stress final exam, kita sakit2 pulak nnti..
so, aku nak bagi tips sikit kat kawan2 aku nie..
bgitu juga ngan semua orang yang sedang mengalami stress skrg ini..

Antara faktor yang boleh membuatkan individu berada dalam keadaan stress (tertekan) :
  • kesuntukan masa (belajar saat akhir atau last minute)
  • beban masalah peribadi berterusan
  • mengalami kebosanan
  • selalu salahkan orang lain
  • rasa tidak sabar dan mudah meradang
  • ruang atau persekitaran belajar yang tidak selesa
Cara meredakan stress (tekanan) :
  • hindari persekitaran yang memberikan tekanan kepada anda.
  • jaga badan dengan mengambil makanan seimbang dan rehat secukupnya.
  • bersenam.
  • belajar bertenang.. tarik nafas panjang2, kira sampai 10 dan hembus.. teknik ini boleh diamalkan, walaupun anda tidak berasa tertekan.. ia memberi banyak bekalan oksigen kepada badan.
  • pertimbangkan tekanan dari sudut positif.. anda mungkin nampak faedah yang bakal diperoleh daripada tekanan berkenaan.

No comments:

Post a Comment